گروهبندی دیزاین پترنها 🌀
1. ساختاری (Structural) 🛠️
البته، الگوهای ساختاری (Structural Design Patterns) به این صورت هستند:
- Adapter Pattern (الگوی آداپتور)
- Bridge Pattern (الگوی پل)
- Composite Pattern (الگوی ترکیبی)
- Decorator Pattern (الگوی دکوراتور)
- Facade Pattern (الگوی نماینده)
- Flyweight Pattern (الگوی سبکوزن)
به طور خلاصه، این الگوهای ساختاری به صورت زیر عمل میکنند:
1. **Adapter Pattern (الگوی آداپتور):** استفاده میشود تا دو واسط متفاوت را به یکدیگر متصل کند.
2. **Bridge Pattern (الگوی پل):** به اشیاء اجازه میدهد که از دو سلسله مراتب مستقل استفاده کنند.
3. **Composite Pattern (الگوی ترکیبی):** اجازه میدهد گروهی از اشیاء را به صورت سلسله مراتبی مدیریت کند.
4. **Decorator Pattern (الگوی دکوراتور):** به اشیاء اجازه میدهد به دینامیکیت و قابلیت افزودن عملکرد در زمان اجرا دست یابند.
5. **Facade Pattern (الگوی نماینده):** ارائه رابط سادهتری برای دسترسی به زیرسیستمهای پیچیدهتر و دسترسی آسانتر به آنها.
6. **Flyweight Pattern (الگوی سبکوزن):** بهینهسازی استفاده از حافظه و کارایی برای نمونههای مشابه.
7. **Proxy Pattern (الگوی نماینده):** اجازه دسترسی به یک شیء دیگر و کنترل بیشتر بر روی آن.
2. رفتاری (Behavioral) 🔄
الگوهای رفتاری (Behavioral Design Patterns) عبارتند از:
1. **Observer Pattern (الگوی مشاهدهگر)**
2. **Strategy Pattern (الگوی استراتژی)**
3. **Command Pattern (الگوی دستور)**
4. **Chain of Responsibility Pattern (الگوی زنجیره مسئولیت)**
5. **Iterator Pattern (الگوی تکرارکننده)**
6. **State Pattern (الگوی وضعیت)**
7. **Visitor Pattern (الگوی بازدیدکننده)**
حالا به ترتیب، یک توضیح مختصر برای هر یک:
1. **Observer Pattern (الگوی مشاهدهگر):** این الگو برای اطلاعرسانی از تغییرات یک شیء به سایر شیءها استفاده میشود. یک شیء (مشاهدهگر) تغییرات خود را به سایر شیءها (مشاهدهکنندهها) اعلام میکند.
2. **Strategy Pattern (الگوی استراتژی):** این الگو به شیوههای مختلفی را برای انجام یک کار مشابه استفاده میکند و به اشیاء اجازه میدهد استراتژی خود را در زمان اجرا تغییر دهند.
3. **Command Pattern (الگوی دستور):** این الگو اجازه میدهد درخواستها یا دستورات را به عنوان یک شیء کپسوله کنید تا از پیچیدگیهای ارتباط میان ارسال کننده و دریافت کننده جلوگیری شود.
4. **Chain of Responsibility Pattern (الگوی زنجیره مسئولیت):** در این الگو، یک درخواست به یک زنجیر از شیءها ارسال میشود و هر شیء مسئولیت خود را بررسی کرده و اقدام یا عبور از آن را تصمیم میگیرد.
5. **Iterator Pattern (الگوی تکرارکننده):** این الگو به اشیاء اجازه میدهد به طور یکنواخت و بدون افشای جزئیات داخلی یک مجموعه از اشیاء را ارائه دهند.
6. **State Pattern (الگوی وضعیت):** این الگو به یک شیء اجازه میدهد وضعیت خود را در زمان اجرا تغییر دهد و به این شیء اجازه میدهد که به نظر بیاید که تغییر یافتهاند.
7. **Visitor Pattern (الگوی بازدیدکننده):** این الگو به شیء اجازه میدهد که یک عملیات مشخص را اجرا کند بر اساس نوع دیگر شیءهایی که با آن تعامل دارد.
3. Creational (ساختنی) 🏗️
الگوهای ساختاری (Creational Design Patterns) شامل این الگوها هستند:
1. **Singleton Pattern (الگوی تکنمونه)**
2. **Factory Method Pattern (الگوی متد کارخانه)**
3. **Abstract Factory Pattern (الگوی کارخانه انتزاعی)**
4. **Builder Pattern (الگوی سازنده)**
5. **Prototype Pattern (الگوی اصلی)**
6. **Object Pool Pattern (الگوی استخر اشیاء)**
حالا یک توضیح مختصر برای هر یک:
1. **Singleton Pattern (الگوی تکنمونه):** این الگو مطمئن میشود که یک کلاس تنها یک نمونه از خودش داشته باشد و اجازه نمیدهد که نمونههای دیگر از آن ایجاد شود.
2. **Factory Method Pattern (الگوی متد کارخانه):** این الگو اجازه میدهد یک کلاس زیر مجموعه ایجاد شود که مشخص میکند کدام شیء باید ساخته شود.
3. **Abstract Factory Pattern (الگوی کارخانه انتزاعی):** این الگو اجازه میدهد یک رابط برای ایجاد یک مجموعه از اشیاء مرتبط ارائه دهد بدون اینکه جزئیات ساخت آن اشیاء مشخص شود.
4. **Builder Pattern (الگوی سازنده):** این الگو اجازه میدهد یک شیء پیچیده را مرحله به مرحله ایجاد کنید تا کاربر اجازه داشته باشد جزئیات ایجاد را تنظیم کند.
5. **Prototype Pattern (الگوی اصلی):** این الگو اجازه میدهد یک شیء از یک نمونه اولیه کپی شود تا از هزینههای ایجاد یک نمونه جدید جلوگیری شود.
6. **Object Pool Pattern (الگوی استخر اشیاء):** این الگو اشیاء را پیش از زمان لزومی ایجاد میکند و آنها را در یک "استخر" نگهداری میکند تا مجدداً استفاده شوند و جلوی هزینههای ایجاد مجدد اشیاء را میگیرد.
نقش دیزاین پترنها در پروژههای بزرگ تحت وب و کلین کد 🌐
- کاهش پیچیدگی: استفاده از دیزاین پترنها در پروژههای بزرگ تحت وب و کلین کد باعث کاهش پیچیدگی کد میشود. این الگوها کمک میکنند تا کد سادهتر و قابل فهمتری داشته باشیم.
- سهولت توسعه: با استفاده از الگوهای استاندارد، توسعهی نرمافزار سریعتر و کاراتر میشود. برنامهنویسان جدید میتوانند سریعتر با کد آشنا شده و بهبودهای لازم را اعمال کنند.
- نگهداری بهتر: استفاده از دیزاین پترنها باعث میشود که کد قابل نگهداری و تغییرات باشد. اگر نیاز به تغییراتی در برنامه وجود داشته باشد، اعمال این تغییرات با استفاده از الگوهای استاندارد آسانتر میشود.
دیدگاه خود را بنویسید