اصول کد نویسی تمیز یا کلین کد


دیزاین پترن فکتوری بیلدر Factory Builder یا فکتوری متد Factory Method

دیزاین پترن فکتوری بیلدر Factory Builder یا فکتوری متد Factory Method

الگوی "Factory Builder" یک الگوی طراحی است که امکان ایجاد شیء‌ها را بدون نیاز به مشخص کردن دقیق کلاس‌ها فراهم می‌کند. با استفاده از متد یا تابع سازنده، شیء‌ها را ایجاد کرده و فرآیند ساخت آن‌ها را مستقل از ساختار کلاس‌ها انجام می‌دهد. این الگو از اصول اصلی مهندسی نرم‌افزار برای جداسازی فرآیند ایجاد شیء از جزئیات پیاده‌سازی استفاده می‌کند.

برنامه نویسی رو چطور شروع کنم؟

برنامه نویسی رو چطور شروع کنم؟

اولین گام مهم در برنامه‌نویسی، علاقه و تعهد به یادگیری است. این مسیر پر از چالش‌هاست، اما شروع با انگیزه و تصمیم می‌تواند به تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس موفق کمک کند. از اینجا با اشتیاق و کنجکاوی، می‌توانید به دنیای جذاب برنامه‌نویسی خوش آمد گویی کنید و در آن به نوآوری و ابتکار پرداخته و مهارت‌های خود را بهبود بخشید.

آنتی دیزاین پترن‌ها: توقف در مسیر توسعه نرم‌افزار

آنتی دیزاین پترن‌ها: توقف در مسیر توسعه نرم‌افزار

بدون مشکلات، الگوهای آنتی دیزاین یا "Anti-Patterns" به شیوه‌های نادرست یا غیربهینه برای طراحی و توسعه نرم‌افزار اشاره دارند. این الگوها معمولاً به نظر می‌رسند که مسئله‌ها را حل می‌کنند، اما در عمل باعث پیچیدگی، کاهش کارایی، و دشواری در نگهداری کد می‌شوند. به عنوان مثال، از جمله این آنتی دیزاین‌ها می‌توان به "Big Ball of Mud"، "Spaghetti Code"، "God Object"، "Copy Paste Programming"، "Golden Hammer" و "Vendor Lock-In" اشاره کرد. استفاده از این الگوها ممکن است زمانی که به مرزهای نادرستی از طراحی نرم‌افزار می‌رسیم، به نقد و بهبود طراحی کمک کند.

دیزان پترن چیست؟

دیزان پترن چیست؟

دیزاین پترن‌ها در برنامه‌نویسی الگوهایی است که روش‌های استاندارد برای حل مسائل مشترک فراهم می‌کنند. این الگوها کمک می‌کنند تا کد قابل نگهداری، قابل توسعه و با کمترین پیچیدگی ایجاد شود. با استفاده از دیزاین پترن‌ها، برنامه‌نویسان می‌توانند بهبودهای لازم را در تجربه کاربری، ساختار کد و بهره‌وری اعمال کنند.

اصل وارونگی وابستگی Dependency Inversion Principle (DIP)

اصل وارونگی وابستگی Dependency Inversion Principle (DIP)

اصل وابستگی وارونگی در برنامه‌نویسی بیان می‌کند که کلاس‌ها باید به رابطهای عمومی و نه به جزئیات خاص وابسته باشند. این اصل امکان تغییرات بدون تأثیرات جانبی در ساختار کد را فراهم می‌کند و باعث افزایش قابلیت توسعه و تست برنامه می‌شود. در واقع، این اصل به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا ارتباطات کلاس‌ها را بر اساس روابط عمومی و مفاهیم عمومی، نه دیتیل‌های داخلی، بسازند.

اصل جداسازی اینتفرفیس یا ISP (Interface Segregation Principle)

اصل جداسازی اینتفرفیس یا ISP (Interface Segregation Principle)

اصل جداسازی اینترفیس (ISP) می‌گوید که باید اینترفیس‌ها را به گونه‌ای طراحی کرد که کلاس‌ها فقط از آن بخشی استفاده کنند که نیاز دارند. این اصل جلوگیری می‌کند که کلاس‌ها وابستگی به قسمت‌های اضافی از یک اینترفیس داشته باشند و باعث ایجاد وابستگی‌های نامناسب نشوند. به زبان ساده، هر کلاس فقط باید به آن بخشی از یک اینترفیس وابسته باشد که به عملکرد خاص آن کلاس نیاز دارد.

درباره‌ی نویسنده
🌟 سید هادی منصوری راد 🌟
👨‍💻 بیش از 15 سال تجربه در دنیای برنامه‌نویسی و ارتقای دانش.
💼 مشغول به کار در شرکت‌های بزرگ و رهبر درخشان در حوزه فناوری.
🌍 سفر در دنیای فریلنسری و تلاش در کنار شاگردان از نقاط مختلف جهان.
👨‍🏫 تجربه غنی در آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی به شاگردان و بازار کار.
🚀 پیشروی در معماری‌های مدرن مانند ماکروسرویسز و ارائه راه‌حل‌های نوین.
💚 عشقی عمیق و پرشور به دنیای برنامه‌نویسی که هر روز با انرژی بیشتر به پیشرفت می‌پردازد.
🔗 برای  ارتباط با من ، به تلگرام و یا واتساپ پیام دهید.
بیش‌تر بخوانید
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
بایگانی نوشته‌ها